Victor Ieronim Stoichiță

VICTOR IERONIM STOICHIȚĂ este profesor de istoria artei la Universitatea din Fribourg, Departamentul de științe istorice. A fost profesor invitat la diferite universităţi, printre care Sorbona (1987), Göttingen (1989–1990), Frankfurt (1990), Harvard (2005–2007), precum şi la Collège de France (2008). În februarie 2007 a primit titlul de doctor honoris causa al Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, iar în 2011, cel de doctor honoris causa al Universităţii Catolice din Louvain. Din 2012 este membru al Academiei Naţionale Italiene („Dei Lincei“), iar din 2014, membru al Academiei Europene. În 2014 a fost titularul Catedrei anuale a Muzeului Luvru şi i-a fost conferit titlul de „Chevalier des arts et des lettres“ al Republicii Franceze. În februarie 2018 a susținut la Ateneul Român conferința cu titlul „Călătorie în iconosferă“, în cadrul primei ediții a seriei de conferințe „Despre lumea în care trăim“. Este autorul a numeroase scrieri, printre care „Creatorul şi umbra lui“, Meridiane, 1981, şi Humanitas, 2007; „L’instauration du tableau: Métapeinture à l’aube des Temps Modernes“, Méridiens-Klincksieck, Paris, 1993; (trad. rom. Meridiane, 1999; Humanitas, 2012); „Efectul Don Quijote“, Humanitas, 1995; „Goya: The Last Carnival“ (în colaborare cu Anna Maria Coderch), Reaktion Books, Londra, 1999 (trad. rom. Humanitas, 2007); „Ver y no ver“, Siruela, Madrid, 2005 (trad. rom. Humanitas, 2007); „The Pygmalion Effect: from Ovid to Hitchcock“, The University of Chicago Press, Chicago, 2008 (trad. rom. Humanitas, 2011); „Efectul Sherlock Holmes: Trei intrigi cinematografice“, Humanitas, 2013; „L’image de l’Autre: Noirs, Juifs, Musulmans et „Gitans“ dans l’art occidental des Temps Modernes“, Hazan, Paris, 2014; „Oublier Bucarest: Un récit“, Actes Sud, Arles, 2014; „Cum se savurează un tablou și alte studii de istoria artei, Humanitas, 2015; „Imaginea Celuilalt: Negri, evrei, musulmani și țigani în arta occidentală în zorii epocii moderne“, 1453–1800, Humanitas, 2017; „Despre trup: Anatomii, redute, fantasme“, Humanitas, 2020.

Alătură-te comunității noastre